Intressanta och roliga fakta
10 Bed & Breakfast myter avslöjas
Det allra bästa med att bo på B&B är att alla är unika. Men många B&B har för närvarande en egenskap som de alla delar: B&B-värdshusägarna har stolthet, professionalism och kompetens. Det finns dock många myter kring Bed & Breakfast. Myterna om B&B och värdshus härstammar från dagar innan resenärer till fullo förstod vad ett litet boende kunde erbjuda en gäst. Det finns många trovärdiga B&B för en resenär att välja mellan med sällsynta undantag. Precis som när du bokar hotell rekommenderas det att du gör dina läxor för att hitta ett Bed & Breakfast som tillgodoser dina specifika behov och preferenser.
Nedan finns de vanligaste myterna om Bed & Breakfast som hindrar gäster från att välja ett för sitt boende.
1. Du ger upp din integritet
Ett Bed & Breakfast erbjuder en gäst lugn och ro. Från det att du checkar in ska ditt rum vara lugnt och avkopplande. Tvärtemot vad många tror behöver du inte besöka andra gäster om du föredrar att inte göra det. B&B-gäster är dock några av de mest intressanta människorna som finns, och samtal med andra gäster kan vara ganska stimulerande. De flesta ägare och gäster kan säga när du vill ha tid för dig själv och kommer att ge dig ditt utrymme.
Oroa dig inte, ägaren eller andra gäster kommer inte att tvinga på dig familjens fotoalbum. Det är faktiskt möjligt att du inte ens ser en annan gäst under hela din vistelse! Du hittar inte den typen av lugn och ro på ett hotell! Ägare till Bed & Breakfast värdesätter sina gästers integritet och kommer att göra vad de kan för att skydda den. Men om att göra nya bekantskaper är på din prioriteringslista, då är ett B&B ett perfekt ställe att få en livslång vän.
2. Ägaren håller sig utom synhåll
Ett B&B är i många fall ägarens hem, så de är ofta inte långt borta utan bara sköter andra sysslor. En ägare är ofta den enda som gör alla sysslor för sitt B&B, vilket ger lite tid att bara dröja runt i gästområdena. I vissa fall kan ägaren känna att du föredrar din integritet, så ofta kommer de att överlåta de gemensamma utrymmena på sitt B&B till gästerna. Ägaren kan nästan alltid nås genom kontaktuppgifter efter öppettider om du känner att du behöver något akut eller om du bara vill ha en vän.
3. Frukost motsvarar småprat med främlingar
I traditionella B&B är det vanligt att frukosten serveras vid ett stort bord i en matsal. När gästerna först samlas för frukost i matsalen kanske de inte känner varandra. Efter frukosten kommer många gäster att lämna frukostbordet som vänner. Ett frukostbord är en fantastisk plats för gemenskap, och många gäster tycker att detta är en av de mest värdefulla upplevelserna av deras B&B-besök. Konversationen är vanligtvis lätt, och folk kommer att respektera att du vill ha lugn och ro om det är vad du föredrar. När du bor på större B&B har du möjlighet att njuta av din måltid på ditt rum eller ute på en solig veranda eller vid ett picknickbord. Vi tycker att litet boende är ett bra ställe att få nya vänner!
4. B&B är bemannade 24/7
I de mindre B&B:s, med färre än tio rum, är ägaren, maken och extra personal för hektiska dagar, de enda som arbetar. Det är viktigt att följa det schema som du fått av ägaren till ditt lilla boende, inklusive att anlända vid din planerade tid eller kontakta ägaren om dina planer ändras. B&B ägarna planerar sin dag för aktiviteter som shopping och trädgårdsskötsel runt gästernas incheckningstider. Majoriteten av B&B och värdshus har inte kontorspersonal och kanske inte kan ta emot dig om du inte håller tiderna.
5. B&B är inte en riktig affär
Små B&B gör det svårt att försörja sig för de flesta ägare, men det anses fortfarande vara ett riktigt företag, inte en hobby. Faktum är att B&B-verksamheten är mycket komplicerad och har många regler. B&B marknadsför också sina fastigheter för att ge dig skräddarsydda paket som är specifika för din vistelse, oavsett om du firar en årsdag, födelsedag eller bara en specifik helg borta.
6. Det är bara frukost
Dagens första måltid är allt annat än en enkel affär. Frukost på ett B&B kan sträcka sig från en kontinental frukost hela vägen till fyrarätters varm måltid. Det senare är dock den mer typiska upplevelsen, med måltider som planeras utifrån gästernas preferenser och speciella kostbehov.
7. Att bo på ett Bed & Breakfast kan vara dyrt
Vissa B&B anses vara exklusiva och kan vara dyrare. Men det finns många B&B där ute som ligger väl inom överkomliga priser. Leta runt efter en plats, tjänster och extrafunktioner som erbjuds. Dessa faktorer kommer att spela in i det genomsnittliga priset du kommer att betala. När du tänker på allt det extra du får jämfört med att bo på ett enkelt hotell, kommer det att bli uppenbart vad ett fynd B&B kan vara.
Gäster betalar ofta för mycket pengar till tredje parts resebyråer, snarare än att boka direkt och inte inse att prishöjningen beror på de provisioner och avgifter som en resebyrå tar ut och inte det direkta priset som B&B tar ut. Tänk på skillnaden…
8. Resenärer i företagsaffärer kan inte bo på B&B
Bed & Breakfasts blir allt populärare bland privatpersoner och företag som måste resa av affärsskäl. B&B tillgodoser nu affärsresenärens behov och har bekvämligheter som WiFi, konferensrum, skrivbord, laddningsstationer och lättillgänglig anslutning. Vissa B&B går ett steg längre och erbjuder företagsrabatter och lojalitetsmedlemskap.
Utmärkt WiFi-anslutning och hastighet kan underlätta en affärsresenärs arbete från bekvämligheten av B&B.
9. B&B är rika
Ibland antas det att B&B ägare är rika eftersom de bor i ett stort vackert hus eller egendom. Några av dessa vackra hem är arv, restaureringar eller hobbyer. Faktum är att ägaren kan arbeta utanför B&B om B&B är för litet för att försörja sig själv.
10. Konstiga regler och föråldrade utegångsförbud
Ett B&B kan ha lite för många regler för min smak, men jag tror att ”det är deras hem.” Om gästerna måste följa för många regler kommer det så småningom att skada eventuella återbesök på ett B&B. Ägarna utvecklar regler som tillgodoser intressen och behov hos en yngre generation gäster. En ägares primära angelägenhet är att hålla sitt B&B säkert, rent och trevligt. Varje gäst har ansvaret att läsa och känna till policyer för att säkerställa att det inte blir några problem.